קצת עלי
כל חיי אני עובד עם אנשים. 15 שנים עסקתי בחינוך במסגרות שונות ומגוונות. ליוויתי קבוצות של ילדים ונוער מאוכלוסיות שונות: נורמטיביות, חינוך מיוחד, נוער בסיכון, ואוכלוסיות של ילדים ונוער מרקע מורכב.
בתהליך ההתפתחות האישי שלי, גיליתי את ההשפעה המרפאה שיש לטבע עלי. ורציתי ללמוד עוד על כך, רציתי לפתוח בפני אנשים את האפשרות לשהות בטבע כמרחב תומך ומרפא. כך הגעתי אל לימודי טבע תרפיה באוניברסיטת ת"א. למדתי אצל ד"ר רונן ברגר, מייסד גישת הטבע תרפיה, והתחלתי את התנועה המקצועית שלי מחינוך - להנחיית קבוצות בטבע, ליווי אנשים בתהליכי התפתחות בטבע, וטיפול בטבע.
בתחילת דרכי המקצועית האמנתי שבכדי לחולל שינוי, יש לרדת אל שורש העניין, להבין, לנתח, לגלות את מקורן של הבעיות, ולטפל בהן שם, בעיקר בערוץ השכל וההבנה. הטבע-תרפיה הזכירה לי שיש בי ערוצי חיים שפעם הייתי מחובר אליהם, ואחר כך התנתקתי מהם - הבנתי שניתן לחוות ריפוי, שמחה וחוזק, פשוט על ידי כך שמתחילים להניע את הגוף הפיזי - קמים והולכים, קמים ועושים, מסכימים לשחק, ליצור, לזוז עם הגוף, לבנות עם הידיים... וכך מתאפשרים לגוף ולנפש התנועה, המרחב והחופש שהם כל כך זקוקים להם. גיליתי שהלמידה הטובה ביותר קורית דרך ערוץ הגוף, אז לשכל אין ברירה, והוא מצטרף ומתאים את עצמו לחוויה החדשה.
השתתפתי בפרוייקטים גדולים של חוסן דרך הטבע. בין השאר עם קבוצות ילדים בעוטף עזה, אחרי "צוק איתן", פרויקט גדול של חוסן בטבע עם שוטרי משטרת ישראל שחווים שחיקה מאוד גדולה, חשיפה למראות ולמצבים קשים, ועבודה בתנאים מאתגרים. הנחיתי סדאות חוסן לנהגי הסעות ביהודה ושומרון שלא פעם חווים איום ישיר כשרכבי ההסעות שלהם מותקפים באבנים. פגשתי הרבה מאוד צוותים טיפוליים של מחלקות רווחה, עובדים סוציאלים, תחנות פסיכולוגיות שעסוקים כל השנה בלטפל במקרים הכי קשים שיש בחברה שלנו, וזקוקים לתמיכה בעצמם.
בשנת 2020, אחרי כמעט עשור שבו אני עובד בטבע עם אנשים, הרגשתי שאני רוצה להתחיל ללמד את התחום המרתק הזה - וביחד עם שותפה מדהימה, נעה ישראלי רוזנברג, פתחנו קורס הכשרה שנתי שנקרא "הטבע כמרחב מרפא" המיועד לתת כלים לעבודה בטבע, לאנשי מקצוע שמלווים אנשים בתהליכי התפתחות
אומנות איזון האבנים שבה אני עוסק, ואותה אני מלמד - מאפשרת לי להיות שוב ילד - לגעת בטבע, למצוא מרחב של שקט שהוא רק שלי, ולזמן מה לעצור את העולם ולהיות כולי בתוך החוויה. לשחק עם אבנים, לבנות מגדלים בשילוב של רצינות וחדווה, וכשהם נופלים, להתחיל לבנות אותם מחדש. לדמיין וליצור, להתרגש ממה שיצרתי, להתפעל, להראות לאחרים, להיות גאה בעצמי. לאתגר את עצמי כל פעם מעט יותר. לחוות הצלחה. לחוויה הזאת בדיוק אני מזמין אנשים להתחבר בסדנאות שאני מעביר.
מרבית עבודתי עם אנשים בטבע תרפיה קשורה, גם היא, לחיבור הזה עם הילד שבנו – הילד שהיינו, או הילד שמעולם לא התאפשר לנו להיות. הדבר נכון גם בעבודה עם מבוגרים, וגם בעבודה עם ילדים.
בתקופה בה אנו חיים, ילדים ומבוגרים רבים, לא זוכים להיות ילדים במובן המלא של המילה. גם כאלו שמגיעים מרקע נורמטיבי,
ועל אחת כמה וכמה כאלו שמגיעים מרקעים מורכבים יותר.
מה יקרה אם נאפשר לעצמנו להיות תמימים שוב, להיות בפליאה, בסקרנות, לחקור ולגלות?
מה יקרה אם נאפשר לעצמנו לשחק שוב, לרוץ ולנוע במרחב,
לרקוד, לשיר, להפעיל את הגוף, את כל החושים?
מה יקרה אם נאפשר לעצמנו לדמיין שוב וליצור?
מה יקרה אם נצחק, אם נבכה, אם נהייה קלילים לגבי הדברים כמו ילדים, ורציניים לגבי הדברים כמו ילדים?
לצאת לטבע ולהיות שוב ילדים – זאת ההזדמנות שאני מציע לאנשים בסדנאות איזון האבנים, לאנשים שאותם אני מלווה אישית, לקבוצות תהליכיות שאני מנחה, לארגונים שרוצים להוציא את הצוותים שלהם לחוויה ייחודית.

יובל ארזי - בוגר התכנית לטבע תרפיה באוניברסיטת ת"א.
מנחה בתכנית ההכשרה השנתית לאנשי מקצוע "הטבע כמרחב מרפא - כלים לליווי וחיבור לטבע"
מנחה סדנאות חוסן
אמן איזון אבנים.
